«Домашнє завдання» для батьків
1. Вирішіть для себе, що садочок вам потрібен. Якщо батьки впевнені в необхідності, то ця впевненість передається і дитині. Налаштувати режим дня дитини відповідно до того, який є в садочку.
2. Ознайомити дитину з територією садочка, з вихователями.
3. Дуже важливо налаштувати дитину на зміни у її житті. А відповідно про вступ у дитячий садок потрібно говорити в сім’ї як про подію радісну, очікувану й у жодному разі не порівнювати це з покаранням.
4. Загартовуйте дитину, використовуючи сонце, повітря, воду.
5. Уникайте в сім’ї сварок, з’ясування відносин у присутності дитини, щоб не травмувати психіку дитини й не заважати їй розвиватись.
6. Сплануйте єдину «виховну політику»: єдині вимоги всіх учасників навчально-виховного процесу в родині, щоб не виникло суперечностей у свідомості дитини, (кого слухати і хто винен), від чого уповільнюється формування адаптивних навичок дитини.
7. Виховуйте в дитині самостійність. Батьки часто самі провокують розвиток інфальтивності в дитині, повторюючи часто слова, що вона маленька, та роблячи за дитину те, що вона може зробити сама.
8. Виробити навички самообслуговування. Якщо вашій дитині ще немає 3-х років, потурбуйтесь про те, щоб вона мала хоча б елементарне уявлення про побутове самообслуговування, тобто була б у процесі засвоєння певних навичок:
а) акуратно та самостійно їсти; користуватися серветкою; не кришити хліб; не проливати суп; виходити з-за столу тільки після того, як поїв; дякувати;
б) засукувати рукава під час умивання, мити руки та обличчя, не обливати одяг; користуватися милом; витирати руки та обличчя рушником, вішати його на місце;
в) своєчасно користуватися носовою хусткою, туалетом; помічати та усувати самостійно чи з допомогою дорослих недоліки, неохайність в одязі;
г) самостійно або із незначною допомогою дорослого одягатися, застібувати ґудзики, зав’язувати шнурки; самостійно знімати одяг та взуття, аккуратно складати одяг;
Якщо дитина засвоїть ці навички з раннього дитинства, вона буде виконувати їх надалі без зайвих нагадувань.
9. Частіше хваліть, заохочуйте, підтримуйте дитину.
Пам’ятка для батьків із профілактики труднощів адаптації:
· поступово формувати в дитини звичку дотримуватися певного режиму дня. Найкраще здійснювати це в домашніх умовах на початку відвідування дитячого садка;
· формувати навички самообслуговування (уміння самостійно їсти, одягатися, складати іграшки, одяг тощо);
· розвивати ігрові навички та навички спілкування, поступово розширювати коло знайомств дитини;
· організувати позитивне емоційне спілкування дитини з вихователем і персоналом дитячого садка;
· поступово збільшувати тривалість перебування дитини в ЗДО (спочатку—тільки прогулянка, обід, а через кілька днів—прогулянка, обід, сон тощо);
· розширювати коло близьких людей, які приводять дитину до дитячого садка (не тільки мама, а й тато, бабуся, дідусь, це полегшує прощання).
Поради психолога батькам, які вперше приводять дитину в ЗДО
· У ДНЗ дитину бажано привести в першій половині дня, коли діти граються. Вона познайомиться з однолітками і поступово приєднається до спільних ігор.
· Завершивши прогулянку, дитина, можливо, сама захоче разом із новими друзями зайти в ігрову кімнату. Нехай вона відчує, що це цікаво — відвідувати «будинок, де граються діти».
· Заберіть дитину перед обідом. Нехай перспектива пообідати за загальним столом здається їй бажаною й цікавою.
· Ви самі відчуєте, коли дитину можна вкладати спати, залишати в дитячому садку на весь день.
· Якщо умови дозволяють вам не прискорювати події, то перші три-чотири тижні дитину краще забирати з ЗДО перед денним сном. Оскільки денний сон — ритуал домашній, дитина особливо потребує фізичного зв’язку з мамою. Візьміть у дитячий садок тарілку з чашкою, до яких звикла ваша дитина, улюблений горщик та іграшку, з якою вона засинає.
· Якщо дитина всередині дня починає сумувати за мамою, можна через вихователя передати для неї маленький привіт із дому — картинку, іграшку. Вручений у потрібний момент сюрприз поліпшить настрій дитини.
· Щоб дитині не було так сумно лягати спати в дитсадку, мама може їй дати із собою маленьку сімейну фотографію (класти під подушку «як оберіг»).
· Забираючи дитину з ЗДО, поцікавтесь у неї, як минув день, що вона робила в дитсадку протягом дня. Уважно вислухайте новини, якими хоче поділитися ваша дитина.
· Намагайтеся частіше спілкуватися з педагогами та помічником вихователя групи, не соромтеся розпитувати їх про свою дитину, обговорювати проблеми та шукати разом шляхи їхнього вирішення.
· Якщо ви відчули, що в ЗДО у дитини виникли проблеми, не відсторонюйтеся від них. Не завжди такі проблеми минають самі по собі. Радимо Вам звернутися до практичного психолога.